Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: https://dspace.bsmu.edu.ua/handle/123456789/26645
Название: Professional and personal competences of nurse for simulation of factors of preventive and educational activities regarding arterial hypertension
Другие названия: Професійно-особистісні компетенції медичної сестри для моделювання факторів профілактично-просвітницької діяльності щодо артеріальної гіпертензії
Авторы: Chornenka, Zhanetta Anatoliivna
Yasynska, Elvira Tsezarivna
Navchuk, Ihor Vasylovуch
Чорненька, Жанетта Анатоліївна
Ясинська, Ельвіра Цезарівна
Навчук, Ігор Васильович
Ключевые слова: professional and personal competencies
nurses
prevention of arterial hypertension
Spearman correlations
професійно-особистісні компетенції
медичні сестри
профілактика артеріальної гіпертензії
кореляційні зв’язки Спірмена
Дата публикации: 2025
Издательство: Перспективи та інновації науки (Серія «Психологія», Серія «Педагогіка», Серія «Медицина») - електронний науковий журнал
Краткий осмотр (реферат): Abstract. The problem of the quality of medical care occupies one of the leading positions among the challenges of the healthcare system during the reform period. To ensure a high level of nursing care, several key factors are necessary, in particular, highly qualified medical personnel who possess a wide range of competencies. The results of the study confirm that middle medical personnel play an important role in the medical and diagnostic process, being its active and equal participant. Their professional activities directly affect the effectiveness of treatment, rehabilitation and recovery of patients. Competence is a consequence of the acquisition of necessary competencies, therefore this concept has a much broader meaning than the term "competence". The latter is considered as an initial, static category of the competency approach, which defines the requirements for a specific learning outcome – the ability of a person to perform certain socially or professionally significant tasks. The issue of professional competence is studied within various scientific disciplines, including psychology, sociology, pedagogy, economics and applied specialties. Today, the competency-based approach is considered a key direction in the development of vocational education. Its implementation is an important component of modern educational innovations. Competencies are the main criterion for assessing a graduate's readiness for future professional activity, personal development and active participation in the life of society. For specialists, they serve as a basis for further self-improvement, the ability to adapt to changes and expand professional opportunities. In this regard, the current task is the formation of lifelong learning skills. In the documents of the International Commission of the Council of Europe, the concept of competence is considered through the prism of general and key skills, fundamental knowledge and qualifications that contribute to the successful functioning of an individual in a professional and social environment. Competence encompasses the ability to respond to the challenges of society, the presence of appropriate value orientations, knowledge and practical skills. The concept of competence is often defined as “the ability to apply knowledge in practice”, which means the ability to integrate acquired skills in various life and professional situations, including social interaction and interpersonal communication. In the scientific literature, the terms “competence”, “professional competence” and “specialist competence” are often used as synonyms, since they are associated with the ability to perform professional activities. Researchers from foreign countries pay considerable attention to the formation of a competent employee. According to the definition of the International Board of Standards for Training, Performance and Instruction (IBSTPI), competence is defined as the ability to effectively perform professional tasks in accordance with established standards. It encompasses a set of knowledge, skills and value orientations that ensure productive activity in a certain field. Анотація. Проблема якості медичної допомоги займає одну з провідних позицій серед викликів системи охорони здоров'я в період реформування. Для забезпечення високого рівня сестринської допомоги необхідні кілька ключових факторів, зокрема висококваліфікований медичний персонал, який володіє широким спектром компетенцій. Результати дослідження підтверджують, що середній медичний персонал відіграє важливу роль у лікувально-діагностичному процесі, будучи його активним та рівноправним учасником. Його професійна діяльність безпосередньо впливає на ефективність лікування, реабілітацію та одужання пацієнтів. Компетентність є наслідком засвоєння необхідних компетенцій, тому це поняття має значно ширший зміст, ніж термін «компетенція». Остання ж розглядається як початкова, статична категорія компетентнісного підходу, що визначає вимоги до конкретного результату навчання – здатності особи виконувати певні соціально чи професійно значущі завдання. Питання професійної компетентності вивчається у межах різних наукових дисциплін, включаючи психологію, соціологію, педагогіку, економіку та прикладні спеціальності. На сьогодні компетентнісний підхід розглядається як ключовий напрям розвитку професійної освіти. Його впровадження є важливою складовою сучасних освітніх інновацій. Саме компетентності є основним критерієм оцінки готовності випускника до майбутньої професійної діяльності, особистісного розвитку та активної участі в житті суспільства. Для фахівців вони слугують базою для подальшого самовдосконалення, здатності адаптуватися до змін і розширювати професійні можливості. У зв’язку з цим актуальним завданням є формування навичок навчання впродовж життя. У документах Міжнародної комісії Ради Європи поняття компетентності розглядається крізь призму загальних і ключових навичок, фундаментальних знань та кваліфікацій, що сприяють успішному функціонуванню особистості у професійному та соціальному середовищі. Компетентність охоплює здатність відповідати на виклики суспільства, наявність відповідних ціннісних орієнтирів, знань і практичних умінь. Поняття компетентності часто визначають як «уміння застосовувати знання на практиці», що означає здатність інтегрувати набуті навички в різних життєвих і професійних ситуаціях, включаючи соціальну взаємодію та міжособистісну комунікацію. У науковій літературі терміни «компетентність», «професійна компетентність» та «компетентність спеціаліста» часто використовуються як синоніми, оскільки вони пов’язані зі здатністю виконувати професійну діяльність. Дослідники зарубіжних країн приділяють значну увагу формуванню компетентного працівника. Згідно з визначенням Міжнародного департаменту стандартів для навчання, досягнень та освіти (International Board of Standards for Training, Performance and Instruction, IBSTPI), компетентність визначається як здатність ефективно виконувати професійні завдання відповідно до встановлених стандартів. Вона охоплює комплекс знань, умінь і ціннісних орієнтацій, що забезпечують продуктивну діяльність у певній галузі.
URI (Унифицированный идентификатор ресурса): https://dspace.bsmu.edu.ua/handle/123456789/26645
Располагается в коллекциях:Статті. Кафедра соціальної медицини та ООЗ

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
Chornenka Zh.A. et al. Professional_1443-1452_2025.pdf985.19 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.