Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: https://dspace.bsmu.edu.ua/handle/123456789/27239
Название: Фахова лексика у парадигмі загальних компетенцій здобувачів вищої медико-фармацевтичної освіти
Другие названия: Professional vocabulary in the paradigm of general competencies of students in higher medical and pharmaceutical education
Авторы: Ткач, Алла Василівна
Ключевые слова: фахове мовлення
рівень грамотності;
інформаційно-комунікативні навички
термінологічна компетенція
медична освіта
professional speech
iteracy level;
information and communication skills
Дата публикации: 2025
Издательство: ТОВ «Видавничий дім «Гельветика» м. Одеса, Україна
Библиографическое описание: Ткач А. В. Фахова лексика у парадигмі загальних компетенцій здобувачів вищої медико-фармацевтичної освіти. Калейдоскоп мов. 2025. № 3 (222).
Краткий осмотр (реферат): Аналізується значення володіння фаховою лексикою спеціалістами медико-фармацевтичного профілю. У процесі здобуття вищої освіти інформаційний і комунікативний аспекти є ключовими елементами, що потребують розвитку відповідних професійних навичок. Зазначається, що медико-фармацевтична фахова лексика має 2 основні вектори: загальний рівень грамотності й оперування спеціальною термінологією. Результати дослідження вказують на потребу поглибленого вивчення української й іноземної мов у закладах вищої медичної освіти. Загалом, дисципліни філологічного кластера формують гнучкі навички у матриці компетенцій медико-фармацевтичної діяльності. The importance of mastery of professional vocabulary by specialists in the medical and pharmaceutical fields is analyzed. In the course of obtaining higher education, information and communication aspects become key elements that require the development of relevant professional skills. It is noted that medical and pharmaceutical vocabulary has 2 main vectors: the general level of literacy and the use of special terminology. The results of the study indicate the need to deepen the study of Ukrainian and foreign languages in institutions of higher medical education. In general, the disciplines of the philological cluster develop flexible skills in the matrix of competencies required for medical and pharmaceutical practice. The future directions of the research focus on the search for innovative formats of information and communication support for the training of future doctors and pharmacists. Professional vocabulary is positioned as an element of stability of the development of professional skills and a factor of flexibility in the educational and cognitive process.
Описание: Джерело: Калейдоскоп мов – Науково-методичний журнал. Випуск № 3 (222), 2025. – С. 71–74.
URI (Унифицированный идентификатор ресурса): https://dspace.bsmu.edu.ua/handle/123456789/27239
ISSN: 522-9729 (online)
Располагается в коллекциях:Статті. Кафедра суспільних наук та українознавства

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
Tkach_A_ProfessionalVocabulary_MedPharmEducation_ukr_2025.pdf290.82 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.