Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.bsmu.edu.ua/handle/123456789/27239
Title: Фахова лексика у парадигмі загальних компетенцій здобувачів вищої медико-фармацевтичної освіти
Other Titles: Professional vocabulary in the paradigm of general competencies of students in higher medical and pharmaceutical education
Authors: Ткач, Алла Василівна
Keywords: фахове мовлення
рівень грамотності;
інформаційно-комунікативні навички
термінологічна компетенція
медична освіта
professional speech
iteracy level;
information and communication skills
Issue Date: 2025
Publisher: ТОВ «Видавничий дім «Гельветика» м. Одеса, Україна
Citation: Ткач А. В. Фахова лексика у парадигмі загальних компетенцій здобувачів вищої медико-фармацевтичної освіти. Калейдоскоп мов. 2025. № 3 (222).
Abstract: Аналізується значення володіння фаховою лексикою спеціалістами медико-фармацевтичного профілю. У процесі здобуття вищої освіти інформаційний і комунікативний аспекти є ключовими елементами, що потребують розвитку відповідних професійних навичок. Зазначається, що медико-фармацевтична фахова лексика має 2 основні вектори: загальний рівень грамотності й оперування спеціальною термінологією. Результати дослідження вказують на потребу поглибленого вивчення української й іноземної мов у закладах вищої медичної освіти. Загалом, дисципліни філологічного кластера формують гнучкі навички у матриці компетенцій медико-фармацевтичної діяльності. The importance of mastery of professional vocabulary by specialists in the medical and pharmaceutical fields is analyzed. In the course of obtaining higher education, information and communication aspects become key elements that require the development of relevant professional skills. It is noted that medical and pharmaceutical vocabulary has 2 main vectors: the general level of literacy and the use of special terminology. The results of the study indicate the need to deepen the study of Ukrainian and foreign languages in institutions of higher medical education. In general, the disciplines of the philological cluster develop flexible skills in the matrix of competencies required for medical and pharmaceutical practice. The future directions of the research focus on the search for innovative formats of information and communication support for the training of future doctors and pharmacists. Professional vocabulary is positioned as an element of stability of the development of professional skills and a factor of flexibility in the educational and cognitive process.
Description: Джерело: Калейдоскоп мов – Науково-методичний журнал. Випуск № 3 (222), 2025. – С. 71–74.
URI: https://dspace.bsmu.edu.ua/handle/123456789/27239
ISSN: 522-9729 (online)
Appears in Collections:Статті. Кафедра суспільних наук та українознавства

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Tkach_A_ProfessionalVocabulary_MedPharmEducation_ukr_2025.pdf290.82 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.