Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://dspace.bsmu.edu.ua:8080/xmlui/handle/123456789/16527
Назва: Навчальна дисципліна "Українська мова за професійним спрямуванням": історико-методологічний підхід
Інші назви: Учебная дисциплина "Украинский язык по профессиональному направлению": историко-методологический подход
Educational discipline "Ukrainian language for professional use": historical and methodological approach
Автори: Шутак, Лариса Богданівна
Навчук, Галина Василівна
Шутак, Л.Б.
Навчук, Г.В.
Shutak, L.
Navchuk, H.
Ключові слова: украинский язык профессионального направления
деловой украинский язык
учебные пособия
национальный учебник
Ukrainian language for professional use
business Ukrainian language
textbooks
national textbook
Дата публікації: 2018
Видавництво: Актуальні питання суспільних наук та історії медицини
Короткий огляд (реферат): Цель исследования. В статье рассматривается период зарождения и развития одной из ключевых учебных дисциплин гуманитарного блока "Украинский язык профессионального направления". Особую актуальность и вес приобретает издание национальных учебников. Методология исследования. В статье использованы описательный метод, метод сопоставления, методики исторического анализа. Научная новизна. Впервые сделана попытка проанализировать развитие учебной дисциплины "Украинский язык профессионального направления" через призму изучения издательской деятельности кафедры общественных наук и украиноведения Высшего государственного учебного заведения Украины "Буковинский государственный медицинский університет". Выводы. Активное издание преподавателями кафедры общественных наук и украиноведения ВДНЗ Украины "Буковинский государственный медицинский университет" учебников и пособий по украинскому языку профессионального направления, использование которых предусмотрено и в процессе аудиторной, так и при самостоятельной внеаудиторной работы, всегда соответствовало новым образовательным тенденциям и создавало у студентов необходимую мотивацию к обучению, обеспечивало его непрерывность, особенно с учетом их мобильности. The aim of the study. The article deals with the period of origin and development of one of the most important humanitarian section educational disciplines "Ukrainian language for professional use". The modem vision of the educational process changes its vector from "education as teaching" to the prospect of "education as study", where the main role is given to the student. In this context, there is observed the modem issue of educational tasks and objectives, the structure of each individual discipline, in particular, the Ukrainian language by professional use, the unification of its content (from the transformation of the discipline "Business Ukrainian language" (from 1993 to 2009) to the introduction of a new discipline "Ukrainian language for professional use" (from 2009 to this day). Therefore, it appears the great necessity getting new textbooks, educational and teaching manuals and especially the publication of national textbooks for medical students. Methods of research are such: descriptive – for describing the main tasks, methods and techniques in the study process of the discipline "Ukrainian language in a professional use"; comparison – for analysis, synthesis and generalization of the main problems concerning publishing activity, as well as the processes taking place during the study of the "Ukrainian language for professional use"; methods of historical analysis – the discipline is considered from the period of time from the introduction to study-plan produsing (1993) up to current time. Scientific novelty. For the first time, was made an attempt to analyze the development of the academic discipline "Ukrainian language for professional use" through the prism of the publishing activity of the Department of Social Sciences and Ukrainian Studies at the Higher State Educational Establishment of Ukraine "Bukovinian State Medical University". Conclusions. The publication of textbooks and manuals, which might be used as in study process in the classroom as for independent selfstuding, will create the necessary motivation for learning, especially allows the possible student's mobility, what turns it into the latest educational trends.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://dspace.bsmu.edu.ua:8080/xmlui/handle/123456789/16527
Розташовується у зібраннях:Статті. Кафедра суспільних наук та українознавства

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
APSN_2_2018_135.pdf442.37 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.