Короткий опис(реферат):
Abstract. The modern medical labor market requires an increased level of training for new graduates who will possess such qualities as the ability to independently formulate tasks and determine ways to solve them within the limits of professional competence, the ability to analyze professional activity, the ability to work in a team, the ability to establish social ties, continuous self-education, solving professional problems in order to increase labor productivity and other tasks that form such qualities. In addition, future medical professionals must have a culture of thinking and a growing professional interest in solving specialized diagnostic tasks. In order to develop these qualities, it is necessary to equip future specialists not only with a solid theoretical knowledge, but also with the ability to apply this knowledge in practice. The training of future doctors is carried out in different ways, but all of them are aimed at the formation of professional medical abilities and successful and effective treatment of patients during independent activities.
To this end, in recent years, most medical universities of Ukraine have introduced an objective structured clinical examination (OSC) as a test of students' practical and theoretical skills. The implementation of the OSCЕ project as an option for the final exam is an incentive for graduates of medical universities to gain experience before internship, which requires them to know not only the etiology of the disease, the clinic and treatment, but also the ethics of communication with patients, a practical approach and quick clinical thinking. The exam takes place in the form of quests, during which you need to pass several points – stations at which various clinical situations are simulated. Students consistently move from station to station, perform planned manipulations while interacting with real or standardized patients. The main principles of OSCЕ are objectivity and structure. Objectivity is largely determined by the standardized grading scale and the fact that one trained examiner asks the same questions to all students taking the exam. Анотація. Сучасний медичний ринок праці вимагає підвищеного рівня підготовки до нових випускників, які володітимуть такими якостями, як здатність самостійно формулювати завдання та визначати шляхи їх вирішення в межах професійної компетентності, здатність до аналізу професійної діяльності, вміння працювати в команді,вміння налагоджувати соціальні зв'язки, безперервної самоосвіти, вирішення професійних проблем з метою підвищення продуктивності праці та інші завдання, що формують такі якості.
Крім того, майбутні фахівці-медики повинні мати культуру мислення та зростаючий професійний інтерес до вирішення спеціалізованих діагностичних завдань. Для того, щоб розвинути ці якості, необхідно озброїти майбутніх фахівців не тільки солідним багажем теоретичних знань, а й умінням застосовувати ці знання на практиці. Підготовка майбутніх лікарів здійснюється по-різному, але всі вони спрямовані на формування професійних медичних здібностей і успішне і ефективне лікування пацієнтів під час самостійної діяльності.
З цією метою протягом останніх років більшість медичних університетів України запровадили об'єктивне структуроване клінічне обстеження (OSC) як перевірку практичних та теоретичних навичок студентів. Впровадження проекту OSCI в якості варіанту проведення випускного іспиту є стимулом для випускників медичних вузів набути досвіду перед стажуванням, яка вимагає від них знання не тільки етіології захворювання, клініки і лікування, а й етики спілкування з пацієнтами, практичного підходу і швидкого клінічного мислення. Іспит проходить у формі квестів, в ході яких потрібно пройти кілька точок – станцій, на яких моделюються різноманітні клінічні ситуації.
Студенти послідовно переходять від станції до станції, виконують заплановані маніпуляції при взаємодії з реальними або стандартизованими пацієнтами.
Основні принципи ОСКІ це об'єктивність і структурованість.
Об'єктивність значною мірою визначається стандартизованою шкалою оцінки та тим фактом, що один підготовлений екзаменатор задає однакові запитання всім студентам, які здають іспит.