Показати скорочений опис матеріалу
dc.contributor.author | Domanchuk, Tetyana Illivna | |
dc.contributor.author | Chornenka, Zhanetta Anatolyivna | |
dc.contributor.author | Доманчук, Тетяна Іллівна | |
dc.contributor.author | Чорненька, Жанетта Анатоліївна | |
dc.date.accessioned | 2025-05-02T09:52:08Z | |
dc.date.available | 2025-05-02T09:52:08Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.other | DOI: 10.52058/2786-4952-2023-16(34)-689-697 | |
dc.identifier.other | UDC 378.014:61:004.8 | |
dc.identifier.uri | http://dspace.bsmu.edu.ua:8080/xmlui/handle/123456789/26528 | |
dc.description.abstract | Abstract. The emergence of artificial intelligence (AI) has revolutionized many fields, education is no exception, and since we are entering a new era of learning, the potential of AI to transform education is huge. From personalized learning to efficient administrative tasks, AI is poised to change the way we approach teaching and learning. One of the most important ways AI will impact education is through personalized learning. By analyzing huge volumes of data, AI can identify patterns and trends in learning styles, strengths and weaknesses of students. This information can be used to develop an individual study plan adapted to the needs of each student. The era of a one-size-fits-all approach to education is over; thanks to AI, teachers can provide individual attention and support to each student to help him reach his full potential. Another area where AI could have a significant impact is accessibility. For students with disabilities or those facing language barriers, AI-powered tools can help bridge the gap and ensure inclusive education – “Education for All”. For example, AI-based speech recognition and natural language processing can provide real-time translation and transcription, enabling students to learn in their preferred language and in their preferred way of communicating. Similarly, AI can help create adaptive learning materials that meet the needs of differently-abled students, ensuring that no one is left behind. It is also quite important to remember that AI can play a crucial role in improving undergraduate medical education by making it more interesting and interactive: with the help of virtual assistants and AI-based Chabot’s, students can get instant answers to their questions, which can contribute to better assimilation of the material. In addition, educational games and simulations with artificial intelligence can provide a more engaging and hands-on learning experience and promote a deeper understanding of complex concepts. If we look to the future, the potential of artificial intelligence to transform medical education goes beyond the classroom. With the development of distance learning, AI can bridge the gap between students and teachers. By enabling personalized learning experiences, real-time feedback, and improved accessibility, AI can democratize education and ensure access to quality learning opportunities for all, regardless of location or socioeconomic background. But the implementation of artificial intelligence in medical education is still associated with a number of problems, namely: data privacy issues, ethical considerations, potential loss of human contact in education – all this needs to be solved in the future. Therefore, it is necessary to find a balance between using the advantages of artificial intelligence and preserving the essence of human interaction in the process of "teaching - learning". Анотація. Поява штучного інтелекту (ШІ) зробила революцію в багатьох галузях, не стала винятком й освіта, а оскільки ми вступаємо в нову еру навчання,то і потенціал ШІ для трансформації освіти є величезним. Від персоналізованого навчання до ефективного виконання адміністративних завдань – ШІ готовий змінити наш підхід до викладання і навчання. Одним з найважливіших способів впливу ШІ на освіту є персоналізоване навчання. Аналізуючи величезні обсяги даних, ШІ може виявляти закономірності і тенденції в стилях навчання, сильних і слабких сторонах студентів. Ця інформація може бути використана для розробки індивідуального навчального плану,пристосованого до потреб кожного студента. Ера універсального підходу до освіти закінчилася; завдяки ШІ викладачі можуть надавати індивідуальну увагу і підтримку кожному студенту,щоб допомогти йому повністю розкрити свій потенціал. Інша сфера, в якій штучний інтелект може мати значний вплив, – це доступність. Студентам з обмеженими можливостями або тим, хто стикається з мовними бар'єрами, інструменти на основі ШІ можуть допомогти подолати розрив й забезпечити інклюзивність освіти – «доступність освіти для всіх». Наприклад, розпізнавання мовлення та обробка природної мови на основі ШІ можуть забезпечити переклад і транскрипцію в реальному часі,що дасть змогу студентам навчатися мовою, якій вони надають перевагу, і способом спілкування, якому вони віддають перевагу. Аналогічно, ШІ може допомогти у створенні адаптивних навчальних матеріалів, які відповідають потребам студентів з різними здібностями, гарантуючи, що ніхто не залишиться без уваги. Також досить важливо пам’ятати, що ШІ може відігравати вирішальну роль у покращенні додипломної медичної освіти, роблячи його більш цікавим та інтерактивним: за допомогою віртуальних асистентів і чат-ботів на основі ШІ студенти можуть отримувати миттєві відповіді на свої запитання, що може сприятимуть кращому засвоєнню матеріалу. Крім того,навчальні ігри та симуляції зі штучним інтелектом можуть забезпечити більш захопливий і практичний досвід навчання та сприяти глибшому розумінню складних концепцій. Якщо зазирнути в майбутнє, то потенціал штучного інтелекту для трансформації медичної освіти виходить за межі аудиторії. З розвитком дистанційного навчання ШІ може подолати розрив між студентами та викладачами. Забезпечуючи персоналізований навчальний досвід, зворотний зв'язок у реальному часі та покращену доступність, ШІ може демократизувати освіту і забезпечити доступ до якісних навчальних можливостей для всіх, незалежно від місця проживання чи соціально-економічного походження. Але впровадження штучного інтелекту в медичну освіту все ж таки пов'язане з низкою проблем, а саме: питання конфіденційності даних, етичні міркування, потенційна втрата людського контакту в навчанні – все це потребує вирішення в майбутньому. Отже необхідно знайти баланс між використанням переваг штучного інтелекту та збереженням суті людської взаємодії в процесі «викладання – навчання». | uk_UA |
dc.language.iso | en | uk_UA |
dc.publisher | Перспективи та інновації науки (Серія «Психологія», Серія «Педагогіка», Серія «Медицина») - електронний науковий журнал | uk_UA |
dc.subject | artificial intelligence | uk_UA |
dc.subject | medical education | uk_UA |
dc.subject | transformation | uk_UA |
dc.subject | educational experience | uk_UA |
dc.subject | штучний інтелект | uk_UA |
dc.subject | медична освіта | uk_UA |
dc.subject | трансформація | uk_UA |
dc.subject | навчальний досвід | uk_UA |
dc.title | Transformation of medical education in the era of artificial intelligence | uk_UA |
dc.title.alternative | Трансформація медичної освіти в еру штучного інтелекту | uk_UA |
dc.type | Article | uk_UA |