Короткий опис(реферат):
Abstract. One of the main problems of health care in the era of reform is the problem of the quality of medical care. And providing high-quality medical care requires many factors, not the least of which is well-trained medical personnel with various competencies. The ability of nurses at a critical moment, thanks to the ability to find a connection between the situation and knowledge, to make adequate decisions regarding an urgent problem, is a competence, that is, a quality of the individual, her certain asset, based on knowledge, experience, moral principles.
Namely, the average medical staff, as an independent subject, is an active and equal participant in the medical and diagnostic process, the effectiveness of the treatment, rehabilitation and recovery of the patient depends on its activity.
Despite the introduction of modern treatment methods both in Ukraine and in European countries, cardiovascular diseases, in particular, arterial hypertension, remain in the focus of theoretical and practical medicine, which has gained special importance during the coronavirus pandemic. It was during this period that teaching patients with hypertension the knowledge and ability to behave in critical situations became especially important, as it increases life expectancy. By educating such patients, nurses help them adapt to the disease in order to maintain the highest possible level and quality of life.
However, the question arises whether nurses are sufficiently prepared to work in the direction of prevention with patients with hypertension. In this regard, the development, implementation and evaluation of the effectiveness of a new model of the development of professional and personal competences of nurses for the prevention of arterial hypertension and, first of all, become especially relevant all for teaching patients to use nursing techniques. An important part of the implementation of the professional and pedagogical competencies of nurses in the care of patients with hypertension is undoubtedly an integral part of their professional activity. The current trend to overcome the problems associated with ineffective treatment of hypertension is the use of preventive programs.
Young specialists – nurses who have just finished their studies, have problems with their perception as professionals and here the concept of patients’ trust in nurses come into play. Nursing students also note deficiencies in communicative competence related to communication with the patient, for example, regarding prescribed medications. Fear of dealing with the patient, lack of confidence and emotional distress are the main known reasons that make nurses distance themselves from patients. Therefore, appropriate communication skills, knowledge, empathy, and the ability to feel relevant situations and emotions, as well as knowing how to understand others are the keys to a nurse's professional success in the field of nursing. Анотація. Однією з головних проблем охорони здоров’я в епоху реформування виступає проблема якості медичної допомоги. А забезпечення якісної медичної допомоги вимагає багатьох факторів, не останнє місце серед них посідає добре підготовлений медичний персонал з різними компетенціями. Здатність медсестер у критичний момент завдяки вмінню знаходити зв'язок між ситуацією та знаннями, приймати адекватні рішення щодо нагальної проблеми і є компетентністю, тобто якістю особистості, її певне надбання, що ґрунтується на знаннях, досвіді, моральних засадах. А саме середній медичний персонал,як самостійний суб'єкт, є активним і рівноправним учасником лікувально-діагностичного процесу, від діяльності якого залежить ефективність лікування, реабілітації та одужання пацієнта.
Незважаючи на впровадження сучасних методів лікування як в Україні, так і в країнах Європи, серцево-судинні захворювання, зокрема, артеріальна гіпертензія, залишаються в центрі уваги теоретичної та практичної медицини,що набуло особливого значення під час пандемії коронавірусу.
Саме в цей період особливого значення набуло навчання пацієнтів з АГ знанням та умінням поводити себе у критичних ситуаціях, оскільки воно збільшує тривалість життя. Навчаючи таких пацієнтів, медсестри допомагають їм адаптуватися до хвороби, щоб підтримувати максимально можливі рівень та якість життя.
Однак виникає питання, чи достатньо підготовлені медсестри до роботи у напрямку профілактики з пацієнтами з АГ. В зв’язку з цим особливої актуальності набувають розробка, впровадження та оцінка ефективності нової моделі розвитку професійно-особистісних компетенцій медичних сестер для профілактики артеріальної гіпертензії і, перш за все, для навчання пацієнтів використанню саме медсестринських методик. Важлива частина реалізації професійно-педагогічних компетенцій медичних сестер при догляді за
пацієнтами з АГ безперечно є складовою частиною їх професійної діяльності.
Сучасною тенденцією подолання проблем, пов’язаних з неефективністю лікування гіпертонічної хвороби, є використання профілактичних програм.
Молоді фахівці - медсестри, які щойно закінчили навчання, мають проблеми зі сприйняттям їх як професіоналів, і тут виступає поняття довіри пацієнтів до медичних сестер. Студенти-медсестри також відмічають недоліки в комунікативній компетентності, що стосуються спілкування з пацієнтом, наприклад, щодо призначених ліків. Страх мати справу з пацієнтом, відсутність впевненості та емоційні переживання – основні відомі причини, які змушують медичну сестру віддалятися від пацієнтів. Отже відповідні комунікативні навички, знання, емпатія, здатність відчувати відповідні ситуації та емоції, а також знання того, як зрозуміти інших, є ключем до професійного успіху медсестри у сфері медсестринства.