DSpace Repository

Ментальність та теза історизму в практиці вищої історичної освіти в Україні

Show simple item record

dc.contributor.author Потапова, Лідія Борисівна
dc.contributor.author Потапова, Л.
dc.contributor.author Potapova, L.
dc.date.accessioned 2021-02-25T08:42:51Z
dc.date.available 2021-02-25T08:42:51Z
dc.date.issued 2019
dc.identifier.other UDK 168.522
dc.identifier.other DOI 10.24061/2411-6181.2.2019.118
dc.identifier.uri http://dspace.bsmu.edu.ua:8080/xmlui/handle/123456789/16594
dc.description.abstract Цель статьи раскрыть вопросы ментальности и историзма как факторов развития исторического образования, формирование национального сознания и гражданской позиции. Методология исследования осуществляется на основе исторического, логического, аналитического и общеметодологического подходов. Новизна исследования. В статье сделана попытка раскрыть интеграцию ментальности и историзма в историческом образовании, создание с помощью исторического образования индивидуальности, повлияет на формирование исторического сознания и гражданской позиции личности. Выводы. Главные задачи исследования определили проблему построения такой модели развития исторического образования, которая позволяет совместить имманентные свойства структуры знаний с историзмом, который рассматривает процесс развития исторических событий в интеграции с ментальностью, что, в свою очередь, способствует осмыслению исторического процесса. The article considers the mentality and the thesis of historicism in the practice of higher historical education in Ukraine, and historicism is used as the principle of scientific knowledge of historical phenomena and events by means of which it is possible to obtain true knowledge of the past, contemporary and prospects of the future. The purpose of the article is to disclose the concept of "mentality" and "mentality" as a system of elements of the spiritual life of man. The research methodology is based on historical, logical, analytical and general methodological approaches. Novelty of research. The article attempts to reveal the integration of mentality and historicism in historical education, creation with the help of historical education of individuality, which will affect the formation of historical consciousness and the civic position of the individual. Conclusions. The main tasks of the study determined the problem of constructing such a model of the development of historical education, which provides an opportunity to combine the inherent properties of the structure of knowledge with historicism, which considers the process of development of historical events in integration with mentality, which in turn helps to comprehend the historical process. uk_UA
dc.language.iso other uk_UA
dc.publisher Актуальні питання суспільних наук та історії медицини uk_UA
dc.subject история Украины uk_UA
dc.subject историзм uk_UA
dc.subject исторический процесс uk_UA
dc.subject историческая наука uk_UA
dc.subject духовность uk_UA
dc.subject менталитет uk_UA
dc.subject ментальность uk_UA
dc.subject методология uk_UA
dc.subject свобода uk_UA
dc.subject личность uk_UA
dc.subject традиции uk_UA
dc.subject history of Ukraine uk_UA
dc.subject historicism uk_UA
dc.subject historical process uk_UA
dc.subject historical science uk_UA
dc.subject spirituality uk_UA
dc.subject mentality uk_UA
dc.subject mentality uk_UA
dc.subject methodology uk_UA
dc.subject freedom uk_UA
dc.subject personality uk_UA
dc.subject traditions uk_UA
dc.title Ментальність та теза історизму в практиці вищої історичної освіти в Україні uk_UA
dc.title.alternative Менталитет и тезис историзма в практике высшего исторического образования в Украине uk_UA
dc.title.alternative Mentality and thesis of history in the practice of higher historical education in Ukraine uk_UA
dc.type Article uk_UA


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account