Інтелектуальні Фонди БДМУ

Role of interdisciplinary approach in teaching the subjects "Bioorganic and biological chemistry" and "Medical biology"

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Dikal, M.V. en
dc.contributor.author Cherniukh, O.H.
dc.contributor.author Bilous, T.M.
dc.contributor.author Khomenko, V.H.
dc.contributor.author Дікал, Мар'яна Вікторівна
dc.contributor.author Чернюх, Оксана Григорівна
dc.contributor.author Білоус, Т.М.
dc.contributor.author Хоменко, Віолета Георгіївна
dc.contributor.author Дикал, М.В.
dc.contributor.author Чернюх, О.Г.
dc.contributor.author Белоус, Т.М.
dc.contributor.author Хоменко, В.Г.
dc.date.accessioned 2021-01-28T14:32:17Z
dc.date.available 2021-01-28T14:32:17Z
dc.date.issued 2019
dc.identifier.other UDC 378.091.3.016:577.1
dc.identifier.other DOI:10.24061/2413-0737.ХХIII.2.90.2019.31
dc.identifier.uri http://dspace.bsmu.edu.ua:8080/xmlui/handle/123456789/16460
dc.description.abstract Objective: to achieve a maximal level of interdisciplinary approach in teaching the subjects "Bioorganic and Biological Chemistry" and "Medical Biology" with the purpose to improve the level of knowledge and analytical comprehension of metabolic process regularities and peculiarities of their disorders in man. Material and methods. The tasks of the investigation are to design both unidirectional and mobile bidirectional integration patterns of theoretical subjects on the base of common learning topics and processes involving both horizontal and vertical structural disciplinary formations. Cumulative-comparative and logic-analytical analysis of educational curricula and their application in the educational process are necessary from the point of view of practical interdisciplinary integration. Results. Correct and content integration of the educational process in training medical specialists should be based on an integral understanding of the major biological, biochemical, histological and anatomical characteristics of the human body on the whole. Systemic interdisciplinary approach in teaching enables to train specialists with a qualitatively new level of clinical thinking, who are able to evaluate patient's condition by means of integration of acquired knowledge and skills, results of biochemical, anatomical, clinical and instrumental methods of the research. Conclusions. Implementation of interdisciplinary integration into the educational process in teaching the subjects "Bioorganic and Biological Chemistry" and "Medical Biology" will ensure the formation of both one-sided (Biology-Chemistry) and two-sided (Biology-Chemistry-Biology) interdisciplinary interaction directed to the development of systemic clinical thinking, cognitive activity and independent work. Therefore, none of the educational subjects isolated from others is able to form professional competence of a future medical specialist. en
dc.description.abstract Мета роботи – досягнення максимального рівня міжпредметної інтеграції при викладанні дисциплін "Медична біологія" та "Біоорганічна та біологічна хімія" з метою покращення рівня знань та підвищення аналітичного розуміння закономірностей метаболічних процесів та особливостей їх порушень у людини. Матеріал і методи. Створення як однонаправлених, так і мобільних двосторонніх схем інтеграції теоретичних дисциплін на базі спільних тем, процесів, що вивчаються із залученням як горизонтальних, так і вертикальних структурних міжпредметних формувань. Сукупно-порівняльний та логіко-аналітичний аналіз навчальних робочих планів та застосування їх у навчальному процесі з точки зору практичної міждисциплінарної інтеграції. Результати. Правильна та змістовна інтеграція навчального процесу при підготовці спеціалістів медичного профілю повинна ґрунтуватися на цілісному розумінні основних біологічних, біохімічних, гістологічних та анатомічних особливостей організму в цілому. Системний міждисциплінарний метод навчання дозволяє підготувати фахівців з якісно новим рівнем клінічного мислення, які здатні адекватно оцінити стан пацієнта з допомогою інтеграції набутих знань та навичок, результатів біохімічних, анатомічних, клінічних та інструментальних методів дослідження. Висновки. Упровадження інтеграції міжпредметних зв'язків у навчальний процес при викладанні дисциплін "Біоорганічна і біологічна хімія" та "Медична біологія" забезпечить формування як односторонніх (біологія-хімія), так і двосторонніх (біологія-хімія-біологія) міждисциплінарних взаємодій, які спрямовані на розвиток системного клінічного мислення, пізнавальної активності та самостійності. Отже, жодна навчальна дисципліна, ізольована від інших, неспроможна сформувати професійну компетентність майбутнього медика. uk
dc.description.abstract Цель работы – достижение максимального уровня межпредметной интеграции при преподавании дисциплин "Медицинская биология" и "Биоорганическая и биологическая химия" с целью улучшения уровня знаний и повышения аналитического понимания закономерностей метаболических процессов и особенностей их нарушений у человека. Материал и методы. Создания как однонаправленных, так и мобильных двусторонних схем интеграции теоретических дисциплин на базе общих тем, процессов, которые изучаются с привлечением как горизонтальних, так и вертикальных структурных межпредметных формирований. Совокупно-сравнительный и логико-аналитический анализ учебных рабочих планов и применение их в учебном процессе с точки зрения практической междисциплинарной интеграции. Результаты. Правильная и содержательная интеграция учебного процесса при подготовке специалистов медицинского профиля должна основываться на целостном понимании основных биологических, биохимических, гистологических и анатомических особенностей организма в целом. Системный междисциплинарный метод учебы позволяет подготовить специалистов по качественно новому уровню клинического мышления, которые способны адекватно оценить состояние пациента с помощью интеграции приобретенных знаний и навыков, результатов биохимических, анатомических, клинических и инструментальных методов исследования. Выводы. Внедрение интеграции межпредметных связей в учебный процесс при преподавании дисциплин "Биоорганическая и биологическая химия" и "Медицинская биология" обеспечит формирование как односторонних (биология-химия), так и двусторонних (биология-химия-биология) междисциплинарных взаимодействий, которые направлены на развитие системного клинического мышления, познавательной активности и самостоятельности. Следовательно, ни одна учебная дисциплина, изолированная от других, несостоятельна сформировать профессиональную компетентность будущего медика. ru
dc.language.iso en uk_UA
dc.publisher Буковинський медичний вісник uk_UA
dc.subject interdisciplinary approach uk_UA
dc.subject interdisciplinary relations uk_UA
dc.subject clinical thinking uk_UA
dc.subject medical students uk_UA
dc.subject міжпредметна інтеграція uk_UA
dc.subject міждисциплінарні зв'язки uk_UA
dc.subject клінічне мислення uk_UA
dc.subject студенти медичних спеціальностей uk_UA
dc.subject межпредметная интеграция uk_UA
dc.subject междисциплинарные связи uk_UA
dc.subject клиническое мышление uk_UA
dc.subject студенты медицинских специальностей uk_UA
dc.title Role of interdisciplinary approach in teaching the subjects "Bioorganic and biological chemistry" and "Medical biology" uk_UA
dc.title.alternative Роль міжпредметної інтеграції при вивченні дисциплін "Біоорганічна і біологічна хімія" та "Медична біологія" uk_UA
dc.title.alternative Роль межпредметной интеграции при изучении дисциплин "Биоорганическая и биологическая химия" и "Медицинская биология" uk_UA
dc.type Article uk_UA


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу