Короткий опис(реферат):
Sleep is very important for human health and well-being, and sleep reduction and disturbances are associated with a wide range of negative health consequences especially for children.
The aim of this study was to assess sleep peculiarities and sleep disturbances in contemporary school-age children.
Material and methods. We have examined 562 children at the age of 10-18 years (middle age – 13.6 ± 0.08 years) from urban and rural areas of two regions. Demographic and clinical data, sleep timing characteristics (sleep onset, time for getting up, sleep latency), frequency of daytime sleep, sleep duration and its quality assessment were obtained by means of sleep questionnaires.
Conclusions. Sleep analysis established in children under study insufficient night sleep, with increased time expenditures for multimedia and electronic entertainment before going to bed. Self-assessment of sleep quality in children was low in total especially in age period 14-15 years.
Сон очень важен для здоровья и благополучия человека, а его сокращение и нарушения связаны с широким диапазоном отрицательных последствий для здоровья, особенно у детей.
Цель работы – оценить особенности сна и нарушения сна у современных детей школьного возраста.
Материл и методы. Мы обследовали 562 детей 10-18 лет (средний возраст – 13,6 ± 0,08 лет) из городских и сельских районов двух областей. Демографические и клинические данные, временные характеристики сна (начало сна, время подъема, длительность засыпания), частота дневного сна, продолжительность сна и оценка его качества были получены с помощью анкет сна.
Выводы. Анализ сна установил у обследованных детей недостаточный ночной сон, увеличением времени на мультимедийные и электронные развлечения перед сном. Самооценка качества сна у детей была ниже в целом, особенно в возрасте 14-15 лет.
Сон є дуже важливим для здоров'я та благополуччя людини, а його скорочення сну і порушення пов'язані з широким діапазоном негативних наслідків для здоров'я, особливо у дітей.
Мета роботи – оцінити особливості сну та порушення сну у дітей сучасного шкільного віку.
Матеріал та методи. Ми обстежили 562 дітей віком 10-18 років (середній вік – 13,6 ± 0,08 років) з міських та сільських районів двох областей. Демографічні та клінічні дані, часові характеристики сну (початок сну, час прокидання, тривалість засинання), частота денного сну, тривалість сну та оцінка його якості були отримані з опитувальників сну.
Висновки. Аналіз сну встановив у обстежених дітей недостатність нічного сну, зростання витрат часу на мультимедійні та електронні розваги перед сном. Самооцінка якості сну у дітей з була низькою в цілому, особливо у віці 14-15 років.