Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bsmu.edu.ua:8080/xmlui/handle/123456789/24189
Title: Practical training of higher education learners in specialty Stomatology at Bukovinian state medical university
Other Titles: Практична підготовка здобувачів вищої освіти за фахом «Стоматологія» Буковинського державного медичного університету
Authors: Perebyinis, P.P.
Kuzniak, N.B.
Перебийніс, Павло Петрович
Кузняк, Наталія Богданівна
Keywords: educational-professional program
education
student
assessment
objective structured clinical exam
освітньо-професійна програма
навчання
студент
оцінювання
об’єктивний структурований клінічний іспит
Issue Date: 2023
Publisher: Клінічна та експериментальна патологія (науково-медичний журнал)
Abstract: Considerable changes have taken place in the health care system of Ukraine. These processes produce a great influence on higher medical education, and therefore, it is significantly transforming. Comprehensive mastering of a substantial amount of practical skills, continuous advance of professional training quality is one of the important tasks at higher medical educational institutions. Training of a dentist involves practical training of essential common medical manipulations as well as special skills in diagnostics, prevention, and treatment of dental diseases. Objective structured clinical exam (OSCE) is a leading one in training of higher education learners in the field of dentistry. The exam stimulates learning and concentrates student attention on acquiring clinical competence, increases the quality of educational experience of those taking the exam. It provides validity and reliability of assessment, qualitative feedback relations with current assessment of knowledge and skills of students. У системі охорони здоров’я України відбулись значні зміни. Ці процеси мають великий вплив на вищу медичну освіту, і тому вона значно трансформується. Досконале опанування значним об’ємом практичних навичок, постійне підвищення якості професійної підготовки є одним із важливих завдань вищих медичних закладів освіти. Підготовка лікаря-стоматолога передбачає практичне відпрацювання необхідних для лікаря не тільки загальномедичних маніпуляцій, а й спеціальних навичок із діагностики, профілактики, лікування стоматологічних захворювань. Провідним у підготовці здобувачів вищої освіти за фахом «Стоматологія» є обʼєктивний структурований клінічний іспит, який стимулює навчання і концентрує увагу студентів на набутті клінічних компетентностей, підвищує якість навчального досвіду в осіб, що складають іспит, забезпечує валідність та надійність оцінювання, якісний зворотній зв’язок при поточному оцінюванні знань та вмінь студентів.
URI: http://dspace.bsmu.edu.ua:8080/xmlui/handle/123456789/24189
Appears in Collections:Статті

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Perebyinis P.P. et al. Practical training_2023.pdf317.87 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.