Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bsmu.edu.ua:8080/xmlui/handle/123456789/21498
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorГурʼєв, С.О.uk_UA
dc.contributor.authorКушнір, В.А.uk_UA
dc.contributor.authorГребенюк, Володимир Івановичuk_UA
dc.contributor.authorБільцан, О.В.uk_UA
dc.contributor.authorHuriev, S.O.en
dc.contributor.authorKushnir, V.A.en
dc.contributor.authorGrebeniuk, V.I.en
dc.contributor.authorBiltsan, O.V.en
dc.date.accessioned2023-10-26T12:26:14Z-
dc.date.available2023-10-26T12:26:14Z-
dc.date.issued2023-
dc.identifier.otherDOI: 10.24061/1727-4338.XXII.1.83.2023.02-
dc.identifier.otherУДК 616.71-001.5:629.113-
dc.identifier.urihttp://dspace.bsmu.edu.ua:8080/xmlui/handle/123456789/21498-
dc.description.abstractМета дослідження – визначити та сформувати клініко-епідеміологічну характеристику дорожньо-транспортного травматизму як медико-соціального явища в умовах обласного міста. Висновки. 1. Результати аналізу статево-вікових ознак масиву постраждалих внаслідок дорожньо-транспортних пригод в умовах обласного міста вказують на перевагу постраждалих чоловіків (66,12 %), зокрема, працездатного віку – 21-60 років (64,05 %). 2. Найбільш часто травмуються водії та пасажири – по 36,36 %, а пішоходи – 27, 28 %, що визначає певний ризик отримання травми залежно від участі в русі; найбільший ризик виникнення негативного результату перебігу травматичного процесу мають пішоходи (39,40 %).uk_UA
dc.description.abstractThe purpose of the study – to determine and form clinical and epidemiological characteristics of road traffic injures as a medical and social phenomenon in a regional city. Conclusions. The clinical and epidemiological characteristics of road traffic injuries in a regional city is a rather complex component of the general characteristics of road traffic injuries as a phenomenon. The findings of the analysis of gender and age features of the large array of victims due to road traffic accidents in a regional city indicate the predominance of male victims (66.12 %), of working age 21-60 years old (64.05 %), which is the important characteristics of the medical and social phenomenon of road traffic injuries. It was found that drivers and passengers are most often injured (36.36 % each category), which determines a certain risk of injury depending on participation in traffic, but pedestrians have the highest risk of negative outcome of the traumatic process (39.40 %). The correlation between age and participation in traffic in the formation of the clinical and epidemiological characteristics of road traffic injuries in a regional city was established. The influence of clinical and epidemiological characteristics, such as age, gender, and signs of participation in traffic on the result of victims’ traumatic process was determined. Moreover, the characteristics of this impact require further verification.en
dc.language.isoukuk_UA
dc.publisherКлінічна та експериментальна патологія (науково-медичний журнал)uk_UA
dc.subjectдорожньо-транспортна травмаuk_UA
dc.subjectклініко-епідеміологічна характеристикаuk_UA
dc.subjectобласне містоuk_UA
dc.subjectroad traffic injuryen
dc.subjectclinical and epidemiological characteristicsen
dc.subjectregional cityen
dc.titleКлініко-епідеміологічна характеристика дорожньо-транспортної травми в умовах обласного містаuk_UA
dc.title.alternativeClinical and epidemiological characteristics of road traffic injuries in the conditions of regional cityen
dc.typeArticleen
Appears in Collections:Статті

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Hrebeniuk V.I. ta in. Kliniko-epidemiolohichna kharakterystyka_ukr_2023.pdf261.52 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.