Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bsmu.edu.ua:8080/xmlui/handle/123456789/16604
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorНазимок, Євгенія-
dc.contributor.authorБірюк, Ігор Григорович-
dc.contributor.authorКуковська, Ірина Любомирівна-
dc.contributor.authorЦиркот, Ігор Михайлович-
dc.contributor.authorСтефанчук, Василь Іванович-
dc.contributor.authorМойсюк, Володимир Денисович-
dc.contributor.authorНазымок, Е.-
dc.contributor.authorБирюк, И.Г.-
dc.contributor.authorКуковская, И.Л.-
dc.contributor.authorЦыркот, И.М.-
dc.contributor.authorСтефанчук, В.И.-
dc.contributor.authorМойсюк, В.Д.-
dc.contributor.authorNazymok, Y.-
dc.contributor.authorBiryuk, I.-
dc.contributor.authorKukovska, I.-
dc.contributor.authorTsyrkot, I.-
dc.contributor.authorStefanchuk, V.-
dc.contributor.authorMoysyuk, V.-
dc.date.accessioned2021-02-25T09:25:54Z-
dc.date.available2021-02-25T09:25:54Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.otherUDK 378.147.091.39-027.22:616-083.98-
dc.identifier.otherDOI 10.24061/2411-6181.2.2019.127-
dc.identifier.urihttp://dspace.bsmu.edu.ua:8080/xmlui/handle/123456789/16604-
dc.description.abstractВ статье проанализированы разновидности кейс-технологий, освещены особенности внедрения их в учебный процесс. В статье сделана попытка рассмотреть проблему внедрения интерактивных методов при отсутствии единого подхода в создании кейс-стадии, в частности, для "Домедицинской помощи в экстремальных ситуациях", что предопределяет актуальность данного исследования. Целью исследования является отбор и характеристика методологических требований к формированию кейса в рамках предмета "Домедицинская помощь в экстремальных ситуациях". Источниковедческая база исследования роздана на основе работы с научными источниками и результатами эмпирического анализа. Представлен пример формирования тематического кейса при изучении учебной дисциплины "Домедицинская помощь в экстремальных ситуациях" в качестве экспериментального источника. Методы исследования – экспериментальный, наблюдения, историко-теоретический. Выводы: Кейс-методы заключаются в том, что они позволяют продемонстрировать академическую теорию с точки зрения реальных клинических случаев, заинтересовать студентов в изучении определенной дисциплины, в контексте других предметов, способствуют активному усвоению знаний и навыков по сбору, обработке и анализа медицинской информации. При решении тематического исследования студент не только использует полученные знания, но и демонстрирует уровень понимания ситуации. Обучение по кейс-методу помогает студентам приобрести навыки оценки клинической ситуации, анализа решений и принятия решений с учетом данных обстоятельств. На основе обработки научных источников и результатов эмпирического анализа выделены требования к написанию кейсов. Сформирован пример написания кейса-ситуации в рамках предмета "Домедицинская помощь в экстремальных ситуациях", как эффективного средства повышения качества обучения студентов и профессиональной компетентности преподавателя. Various types of case technologies are analyzed in the article, the features of implementation of them in the educational process are highlighted. Professional preparation of highly skilled specialist during studies is sent not only to the accumulation of theoretical knowledge but also on forming of the clinical thinking and ability of acceptance of the self-weighted decisions in the conditions of stress for the short interval of time that will assist the increase of competitiveness in the conditions of modern labor-market. Therefore task of modern teacher to adapt to the new requirements of educational environment which requires an interactive approach in teaching the material. Problem of introduction of interactive methods in the educational process of higher educational establishments, absence of single approach near creation of case-study, in particular from "Premedical aid in extreme situations" predetermines actuality of this research. The purpose of the study is to select and characterize the requirements and methodology for the formation of cases within the subject "Premedical aid in extreme situations" on the basis of working with scientific sources and results of empirical analysis. The varieties of case-technologies of are analyzed in the article, lighted up features of introduction of them in an educational process. The example of forming thematic case is resulted at the study of educational discipline of "Premedical aid in extreme situations". The advantages of the case-method are possibility to demonstrate academic theory from the point of view of real clinical cases, interest students in the study of a particular discipline, in the context of other subjects and phenomena, promotes the active mastering of knowledge and skills in the collection, processing and analysis of medical information. It is necessary to note the fundamental difference of the case-situation from the method of situational modeling. The base of situational modeling method is the situational problem, and the case is based on real events and contains a package of additional information. When deciding a case-study, the student not only uses the knowledge gained, but also demonstrates a level of understanding of the situation. Only after introduction of case-study in an educational process, the necessity of revision and editing of certain moments of case will become obvious. The process of improving the case depends on the creative collaboration of the teacher and students, which provides the interactivity of this technique. Research methods are experimental, observational, historic-theoretical. Conclusions: 1. Learning by the case-method helps students to acquire the skills in assessment of the clinical situation, analysis of the solutions and decision making with regard to the given circumstances. 2. The requirements for cases are based on processing research data and empirical study results. 3. The example of forming a case-situation as a part of the subject "Premedical aid in extreme situations".uk_UA
dc.language.isootheruk_UA
dc.publisherАктуальні питання суспільних наук та історії медициниuk_UA
dc.subjectинтерактивные технологииuk_UA
dc.subjectкейс-методuk_UA
dc.subjectдомедицинская помощьuk_UA
dc.subjectпреподавание предмета "Домедицинская помощь в экстремальных ситуациях"uk_UA
dc.subjectкачества обучения студентов-медиковuk_UA
dc.subjectinteractive technologyuk_UA
dc.subjectthe case methoduk_UA
dc.subjectpremedical assistanceuk_UA
dc.subjectteaching of the subject "Premedical aid in extreme situations"uk_UA
dc.subjectthe quality of medical students traininguk_UA
dc.titleЗастосування кейс-методу в рамках навчальної дисципліни "Домедична допомога в екстремальних ситуаціях"uk_UA
dc.title.alternativeИспользование кейс-метода в рамках учебной дисциплины "Домедицинская помощь в экстремальных ситуациях"uk_UA
dc.title.alternativeUsing of case-study in the field of the study-subject "Premedical aid in extreme situations"uk_UA
dc.typeArticleuk_UA
Appears in Collections:Статті

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
APSN_2_2019_110.pdf370.4 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.