Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bsmu.edu.ua:8080/xmlui/handle/123456789/16594
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorПотапова, Лідія Борисівна-
dc.contributor.authorПотапова, Л.-
dc.contributor.authorPotapova, L.-
dc.date.accessioned2021-02-25T08:42:51Z-
dc.date.available2021-02-25T08:42:51Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.otherUDK 168.522-
dc.identifier.otherDOI 10.24061/2411-6181.2.2019.118-
dc.identifier.urihttp://dspace.bsmu.edu.ua:8080/xmlui/handle/123456789/16594-
dc.description.abstractЦель статьи раскрыть вопросы ментальности и историзма как факторов развития исторического образования, формирование национального сознания и гражданской позиции. Методология исследования осуществляется на основе исторического, логического, аналитического и общеметодологического подходов. Новизна исследования. В статье сделана попытка раскрыть интеграцию ментальности и историзма в историческом образовании, создание с помощью исторического образования индивидуальности, повлияет на формирование исторического сознания и гражданской позиции личности. Выводы. Главные задачи исследования определили проблему построения такой модели развития исторического образования, которая позволяет совместить имманентные свойства структуры знаний с историзмом, который рассматривает процесс развития исторических событий в интеграции с ментальностью, что, в свою очередь, способствует осмыслению исторического процесса. The article considers the mentality and the thesis of historicism in the practice of higher historical education in Ukraine, and historicism is used as the principle of scientific knowledge of historical phenomena and events by means of which it is possible to obtain true knowledge of the past, contemporary and prospects of the future. The purpose of the article is to disclose the concept of "mentality" and "mentality" as a system of elements of the spiritual life of man. The research methodology is based on historical, logical, analytical and general methodological approaches. Novelty of research. The article attempts to reveal the integration of mentality and historicism in historical education, creation with the help of historical education of individuality, which will affect the formation of historical consciousness and the civic position of the individual. Conclusions. The main tasks of the study determined the problem of constructing such a model of the development of historical education, which provides an opportunity to combine the inherent properties of the structure of knowledge with historicism, which considers the process of development of historical events in integration with mentality, which in turn helps to comprehend the historical process.uk_UA
dc.language.isootheruk_UA
dc.publisherАктуальні питання суспільних наук та історії медициниuk_UA
dc.subjectистория Украиныuk_UA
dc.subjectисторизмuk_UA
dc.subjectисторический процессuk_UA
dc.subjectисторическая наукаuk_UA
dc.subjectдуховностьuk_UA
dc.subjectменталитетuk_UA
dc.subjectментальностьuk_UA
dc.subjectметодологияuk_UA
dc.subjectсвободаuk_UA
dc.subjectличностьuk_UA
dc.subjectтрадицииuk_UA
dc.subjecthistory of Ukraineuk_UA
dc.subjecthistoricismuk_UA
dc.subjecthistorical processuk_UA
dc.subjecthistorical scienceuk_UA
dc.subjectspiritualityuk_UA
dc.subjectmentalityuk_UA
dc.subjectmentalityuk_UA
dc.subjectmethodologyuk_UA
dc.subjectfreedomuk_UA
dc.subjectpersonalityuk_UA
dc.subjecttraditionsuk_UA
dc.titleМентальність та теза історизму в практиці вищої історичної освіти в Україніuk_UA
dc.title.alternativeМенталитет и тезис историзма в практике высшего исторического образования в Украинеuk_UA
dc.title.alternativeMentality and thesis of history in the practice of higher historical education in Ukraineuk_UA
dc.typeArticleuk_UA
Appears in Collections:Статті. Кафедра суспільних наук та українознавства

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
APSN_2_2019_62.pdf380.32 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.