Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bsmu.edu.ua:8080/xmlui/handle/123456789/16594
Title: Ментальність та теза історизму в практиці вищої історичної освіти в Україні
Other Titles: Менталитет и тезис историзма в практике высшего исторического образования в Украине
Mentality and thesis of history in the practice of higher historical education in Ukraine
Authors: Потапова, Лідія Борисівна
Потапова, Л.
Potapova, L.
Keywords: история Украины
историзм
исторический процесс
историческая наука
духовность
менталитет
ментальность
методология
свобода
личность
традиции
history of Ukraine
historicism
historical process
historical science
spirituality
mentality
mentality
methodology
freedom
personality
traditions
Issue Date: 2019
Publisher: Актуальні питання суспільних наук та історії медицини
Abstract: Цель статьи раскрыть вопросы ментальности и историзма как факторов развития исторического образования, формирование национального сознания и гражданской позиции. Методология исследования осуществляется на основе исторического, логического, аналитического и общеметодологического подходов. Новизна исследования. В статье сделана попытка раскрыть интеграцию ментальности и историзма в историческом образовании, создание с помощью исторического образования индивидуальности, повлияет на формирование исторического сознания и гражданской позиции личности. Выводы. Главные задачи исследования определили проблему построения такой модели развития исторического образования, которая позволяет совместить имманентные свойства структуры знаний с историзмом, который рассматривает процесс развития исторических событий в интеграции с ментальностью, что, в свою очередь, способствует осмыслению исторического процесса. The article considers the mentality and the thesis of historicism in the practice of higher historical education in Ukraine, and historicism is used as the principle of scientific knowledge of historical phenomena and events by means of which it is possible to obtain true knowledge of the past, contemporary and prospects of the future. The purpose of the article is to disclose the concept of "mentality" and "mentality" as a system of elements of the spiritual life of man. The research methodology is based on historical, logical, analytical and general methodological approaches. Novelty of research. The article attempts to reveal the integration of mentality and historicism in historical education, creation with the help of historical education of individuality, which will affect the formation of historical consciousness and the civic position of the individual. Conclusions. The main tasks of the study determined the problem of constructing such a model of the development of historical education, which provides an opportunity to combine the inherent properties of the structure of knowledge with historicism, which considers the process of development of historical events in integration with mentality, which in turn helps to comprehend the historical process.
URI: http://dspace.bsmu.edu.ua:8080/xmlui/handle/123456789/16594
Appears in Collections:Статті. Кафедра суспільних наук та українознавства

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
APSN_2_2019_62.pdf380.32 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.