Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://dspace.bsmu.edu.ua:8080/xmlui/handle/123456789/16553
Назва: Теоретичне обґрунтування категорії оцінки в сучасному мовознавстві
Інші назви: Теоретическое обоснование категории оценки в современном языкознании
Theoretical justification of the assessment category in modern linguistics
Автори: Шутак, Лариса Богданівна
Навчук, Галина Василівна
Шутак, Л.Б.
Навчук, Г.В.
Shutak, L.
Navchuk, G.
Ключові слова: категориальная грамматика
словообразовательные суффиксы и префиксы
субъективно-оценочные
негативно-оценочные значения
grammatical category
word-suffixes and prefixes
subjective-estimated meaning
negative-estimated meaning
Дата публікації: 2019
Видавництво: Актуальні питання суспільних наук та історії медицини
Короткий огляд (реферат): В статье использованы научные методы: описательный, сопоставления, методики лингвистического наблюдения, классификации и систематизации. Научная новизна. Впервые проанализировано и обобщено природу оценочных значений в современном украинском языке. Научная новизна заключается в том, что впервые проанализировано и обобщено природу оценочных значений в современном украинском языке. Выводы. Категория оценки в современном украинском языке – это категория преимущественно сопроводительно-предикатного типа, поскольку с помощью ее словообразовательных аффиксов создаются значения различных сопроводительных предикатов базовых структур. Нередко возникает вопрос о классификации словообразовательных категорий сопроводительной предикатности, ведь в современном языкознании достаточно противоречиво истолковано соотношение понятий "оценочный", "эмоциональный" и "экспрессивный". The aim of the study. One of processing issues of modern linguistics is the categorical approach to the study in the grammatical structure of language. The separation of categorical word formation led to the possibility of studying the formation of word-forming categories by means of word-forming tools, which neutralize the definitive verbal grammatical categories and become morphological word-expressors of noun categories. This also distinguishes the category of evaluation, which is expressed by various word-forming tools. That is why one of the strategic tasks of categorical grammar is the need to clearly interpret the formal content of the category of assessment. Research methods: descriptive – to describe the basic processes of formation of categorical values; comparisons – to analyze, synthesize and summarize basic linguistic theories, as well as the processes that take place during the creation of valuation values; methods of linguistic observation, classification and systematization – to separate the forms and means of creating the category of evaluation, to distinguish the features of subjective values. Scientific novelty. For the first time, the nature of valuation values in modern Ukrainian has been analyzed and summarized. Conclusions. The category of assessment in modern Ukrainian is a category of predominantly accompanying predicate type, since its word-forming affixes create the values of different accompanying predicates of basic structures. Quite often the question arises about the classification of word-forming categories of accompanying predicacy, because in modern linguistics the relation between the terms "evaluative", "emotional" and "expressive" is quite contradictory.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://dspace.bsmu.edu.ua:8080/xmlui/handle/123456789/16553
Розташовується у зібраннях:Статті. Кафедра суспільних наук та українознавства

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
APSN_3_2019_12.pdf289.95 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.