Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.bsmu.edu.ua:8080/xmlui/handle/123456789/14825
Title: | Роль ниркової патології у формуванні артеріальної гіпертензії у школярів |
Other Titles: | Роль почечной патологии в формировании артериальной гипертензии у школьников The role of renal pathology in the formation of arterial hypertension in schoolchildren |
Authors: | Нечитайло, Дмитро Юрійович Nechytailo, D.Yu. |
Keywords: | діти шкільного віку хронічна ниркова патологія артеріальний тиск дети школьного возраста хроническая почечная патология артериальное давление children of school age chronic renal pathology blood pressure |
Issue Date: | 2012 |
Publisher: | Буковинський медичний вісник |
Abstract: | Обстежено 194 дитини шкільного віку. Дітям проводилось скринінгове визначення показників артеріального тиску. У 55 дітей встановлено підвищення артеріального тиску вище 95 %. Переважна більшість цих дітей мають, чи перенесли, певні ниркові захворювання. Такі діти повинні входити в групу ризику по розвитку артеріальної гіпертензії. Обследовано 194 ребенка школьного возраста. Детям проводилось скрининговое определение показателей артериального давления. У 55 детей установлено повышение артериального давления выше 95%. Подавляющее большинство этих детей имеют, или перенесли, определенные почечные заболевания. Такие дети должны входить в группу риска по развитию артериальной гипертензии. We have examined 194 children of school age. The children underwent a screening evaluation of the arterial pressure indeces. An evaluation of the arterial pressure has been established at the level of over 95 % in 55 children. The overwhelming majority of these children has, or suffered from renal diseases. Such children must be included into a risk group liable to arterial hypertension. |
URI: | http://dspace.bsmu.edu.ua:8080/xmlui/handle/123456789/14825 |
Appears in Collections: | Статті |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
p.2_175.pdf | 562.97 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.