Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bsmu.edu.ua:8080/xmlui/handle/123456789/14825
Title: Роль ниркової патології у формуванні артеріальної гіпертензії у школярів
Other Titles: Роль почечной патологии в формировании артериальной гипертензии у школьников
The role of renal pathology in the formation of arterial hypertension in schoolchildren
Authors: Нечитайло, Дмитро Юрійович
Nechytailo, D.Yu.
Keywords: діти шкільного віку
хронічна ниркова патологія
артеріальний тиск
дети школьного возраста
хроническая почечная патология
артериальное давление
children of school age
chronic renal pathology
blood pressure
Issue Date: 2012
Publisher: Буковинський медичний вісник
Abstract: Обстежено 194 дитини шкільного віку. Дітям проводилось скринінгове визначення показників артеріального тиску. У 55 дітей встановлено підвищення артеріального тиску вище 95 %. Переважна більшість цих дітей мають, чи перенесли, певні ниркові захворювання. Такі діти повинні входити в групу ризику по розвитку артеріальної гіпертензії. Обследовано 194 ребенка школьного возраста. Детям проводилось скрининговое определение показателей артериального давления. У 55 детей установлено повышение артериального давления выше 95%. Подавляющее большинство этих детей имеют, или перенесли, определенные почечные заболевания. Такие дети должны входить в группу риска по развитию артериальной гипертензии. We have examined 194 children of school age. The children underwent a screening evaluation of the arterial pressure indeces. An evaluation of the arterial pressure has been established at the level of over 95 % in 55 children. The overwhelming majority of these children has, or suffered from renal diseases. Such children must be included into a risk group liable to arterial hypertension.
URI: http://dspace.bsmu.edu.ua:8080/xmlui/handle/123456789/14825
Appears in Collections:Статті

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
p.2_175.pdf562.97 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.