Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bsmu.edu.ua:8080/xmlui/handle/123456789/19915
Title: Донауковий період розвитку хімії. До постановки питання
Other Titles: Донаучный период развития химии. К постановке вопроса
Pre-scientific period of chemistry development. Before stating the question
Authors: Геруш, Ігор
Мойсей, Антоній
Геруш, И.В.
Мойсей, А.
Gerush, I.V.
Moysey, A.
Keywords: донаучный период химии
алхимия
дидактическое значение
специальный курс
the pre-scientific period of chemistry as a science
alchemy
didactic significance
study subject
Issue Date: 2021
Publisher: Актуальні питання суспільних наук та історії медицини
Abstract: Целью данного исследования является изучение наличия историографических и источниковых возможностей дидактического использования темы донаучного периода развития химии, имея в виду как природоведческий, так и гуманитарный аспект темы. Методологическим подспорьем стало изучение историографии и источниковой базы темы, особенно алхимического периода развития химических знаний. Выводы. Наличие материала про донаучный период развития химии, его дидактическое значение, как в научно-химическом, так и в гуманитарном аспектах позволяет создание специального курса для студентов медицинского университета. Подобный курс позволит студентам представить себе картину развития теоретических и практических знаний в области химии, их связи с медициной, в историческом аспекте. Он обеспечит освоение этапов становления химии как науки и диалектику ее развития, про непрерывную связь с изготовлением лекарственных средств. Слушатели курса поймут эволюцию и закономерности развития химических знаний. Кроме того, курс должен содействовать пониманию гуманитарной компоненты алхимического этапа в развитии химии и философии, антропологии и культурологи. The purpose of article is to study the availability of historiographical and source studies opportunities for didactic use of the topic of the pre-scientific period of chemistry, bearing in mind both the natural sciences and the humanities. The methodological basis was the study of historiography and the source base of the topic, especially the alchemical period of development of chemical knowledge. Conclusions. The availability of the material in the pre-scientific period of development of chemistry as a research spere, didactic significance in both scientific and chemical and humanitarian aspects allows the creation of a study subject for medical students. This study subject brings students to understanding, how to develop theoretical and practical knowledge in the field of chemist research and its impact on medical science in the historical aspect. It will ensure the acquisition of the main essence from the stages of formation of chemistry as a science and dialectic of its development, the continuous connection with the manufacture of drugs. Students of the course will ham the evolution and patterns of development of chemical knowledge. In addition, the study subject should contribute to the understanding of the humanitarian component of the alchemical stage in the development of chemistry and philosophy, anthropology and culture.
URI: http://dspace.bsmu.edu.ua:8080/xmlui/handle/123456789/19915
Appears in Collections:Актуальні питання суспільних наук та історії медицини

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
APSN_2021_4_077.pdf245.42 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.