Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bsmu.edu.ua:8080/xmlui/handle/123456789/16537
Title: Бути прочитаним. Питання класифікації великої прози В. Кожелянка
Other Titles: Быть прочитанным. Вопросы классификации романной прозы В. Кожелянко
To be perceived. The problem of the V. Kozhelyanko's novelistic prose classification
Authors: Аністратенко, Антоніна
Анистратенко, А.
Anistratenko, A.
Keywords: жанрология
В. Кожелянко
современный украинский роман
стиль писателя
классификация романов
genrology
V. Kozhelyanko
contemporary Ukrainian novel
writer's style
classification of the novel
Issue Date: 2018
Publisher: Актуальні питання суспільних наук та історії медицини
Abstract: Каждое из произведений В. Кожелянко занимает отдельную нишу в украинской литературе, хотя литературная судьба каждого из них определена не только и не столько автором или характерными признаками самих произведений, но также, во многом, вопросами классификации, восприятия, маркировки и наконец – изданием и особенностями рецепции. Именно расхождения в трактовке и классификации прозы В. Кожелянко и обуславливают актуальность статьи. Цель статьи – осуществить комплексный литературоведческий анализ основ классификации прозы Василия Кожелянко в украинском литературном пространстве; выявить жанрово-стилевые особенности его романов, опре-делить жанровые маркеры, стилевые характеристики, идейно-тематическое содержание и выяснить культурологическое и общественно-ментальное значение прозы В. Кожелянко, его место среди писателей-современников. Выбор методов исследования обусловлен общей целью, конкретными задачами работы и спецификой рассматриваемого объекта. Ведущими являются, однако, культурно-исторический и компаративистический методы. Всего в работе привлекаются методологические направления – биографический, историко-сравнительный, культурно-исторический, феноменологический (рецептивный), структуральный (структурный) анализ. Научная новизна исследования заключается в том, что в статье впервые в научный оборот введен новый эмпирический материал, который в таком объеме еще не был предметом литературоведческих исследований; на основе собранного материала, включая прозаические произведения В. Кожелянко и зарубежных авторов, выполнено классификацию прозы В. Кожелянка. Исходя из анализа, можно сделать следующие выводы: романное творчество В. Кожелянко рассмотрено в ключе поиска жанрово-стилевой основу классификации. Проанализировав некоторые аспекты прозаических текстов (образ национального героя, роль женских образов в прозе В. Кожелянка, исторические, политические фигуры в пародийной прозе писателя, урбанистический роман в жанрово-стилевой палитре романистики исследуемого автора, исторический и детективный романы и реализация хронотопа в них как разрешающий жанровый маркер, акцентирование на ментальных ошибках украинской нации как лейтмотив творческой интенции В. Кожелянко) с точки зрения структурного, описательного, рецептивного и постструктурного подходов литературоведческой науки, имеем веские основания говорить о творчестве В. Кожелянко как об образце качественной прозы различных направлений современного неомодернистического и постмодернистического стилей. Each of works by V. Koshelyanko has been occupied a separate place in Ukrainian literature, although the literary fate of each of these works is determined not only by the author or characteristic features of the novel themselves, but also, to a large extent, by questions of classification, perception, labeling and, eventually, by publication. A similar uncertain situation is also observed in the assessment of contemporary critics and literary criticism of the place of creative writing of the writer in the modern literary process. Therefore, there was an urgent need for a comprehensive literary analysis of V. Kozhelyanko's popular novels today, which, in addition to the conclusions about the significance of Bukovinian prose and the aspect of the critical consideration often novels of the writer. It will promote a deeper understanding of genre, stylistic, and others functional changes of newmodern, postmodern novels in the literary process of Ukraine. That is what determines the relevance of the article. The purpose of the article is to carry out a comprehensive literary analysis of the basics of Vasyl Kozhelyanko's prose classification in the Ukrainian literary space; to identify genre-style features of his novels, to define genre markers, stylistic characteristics, ideological and thematic content, and to find out the cultural, social and mental significance of V. Kozhelyanko's prose, his place among contemporaries. The choice of methods of research is predetermined by the general purpose, specific tasks of work and the specifics of the analyzed object. The leading ones, however, are cultural-historical and comparative methods. In general, methodological directions are involved in the work – biographical, historical-comparative, cultural-historical, phenomenological (receptive), structural (structural) analysis. The scientific novelty of the results was obtained that in the article author had made for the first time before the scientific circulation introduced, a new empirical material, which in this volume has not yet been the subject of literary studies; on the basis of the collected material, including the prose works by V. Kozhelyanko and foreign authors, it contains a complex monographic study of the trends of the modern novels (among the XX-early XXI) in the Ukrainian literature, which was performed on the example of novels by V. Kozhelyanko. Therefore, it is possible to make such conclusions that the prose of V. Kozhelyanka's work is considered in the search for the genre-style basis for the classification of the great prose of V. Kozhelyanko. After analyzing some aspects of prose texts, such as: the image of the national hero, the role of women's images in the prose of V. Koshelyanko, the historian and political figures in the writer's parody prose, the urban novel in the genre-style palette of roman-romantics of the author, the historical and detective novels and the implementation of the chronotop in them as a distinctive genre marker, the emphasis on the mental mistakes of the Ukrainian nation as a leitmotif of the creative intention of V. Kozhelyanka, it was create a new classification of his novels. From the point of view of the structural, descriptive, receptive and post-structural approaches of literary science, we have good reasons to speak about V. Kozhelyanko's work as a model of good quality prose in the different genre markers.
URI: http://dspace.bsmu.edu.ua:8080/xmlui/handle/123456789/16537
Appears in Collections:Статті. Кафедра суспільних наук та українознавства

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
APSN_3_2018_51.pdf395.55 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.